24 okt. 2011

Klädmedveten

Fröken Leffler blir alltmer egensinning vad gäller kläder till hennes fars stora förtvivlan eftersom han haft ansvaret för morgonens påklädning. Med förtvivlade hundögon har han bett om hjälp med detta dilemma för att undvika alltför stora konflikter, alltför tidigt på morgonen. Istället får den lilla trollungen plocka fram kläder kvällen innan och sedan kan medlingen mellan oss ta sin början... "den här sommarklänningen blir väl fin" "jättefin, men då måste du ha en tröja under eftersom det nu är lite kallt för tunna axelband" "men jag blir ju inte fin då" "ja men då kanske du skall ta en klänning med ärm istället" osv osv, samma sak för byxor eller tights. Slutligen står hon i fem minuter och stirrar ner i sin strumplåda och avslutar som pricken över i med att välja några som antingen är alldeles för små eller som skulle passat till något helt annat!

Klädsynpunkterna börjar nu även sprida sig och inkludera även maken och undertecknad och det är lite spännande! I lördags, på väg till kräftskiva, så var jag jättefin (puh, tack och lov) men pappa, han var inte så fin... Igår, på väg ut för att städa området fick även jag kritik. Iförd beiga slapparbyxor och grå hood fick jag höra att: "mamma, dina byxor är inte fina, men din tröja, den är fin".

Helgen har annars inneburit garderobsbygge för maken, IKEA-besök för mig och Fröken Leffler. Att det sedan är något allvarligt galet med mig manifesterades med att läsa siffran tre men bara ta två av överskåp och skåpsfront... Detta kom jag på, på väg tillbaka igen, så efter att ha lämnat dottern hos sin bästis för lite eftermiddagslek var det bara att ta vägen till IKEA ytterligare en gång. Då följde även den garderobsbyggande maken med, i jobbarbyxor och träskor! Annars då som sagt kräftskiva hos goda vänner och städdag för området. Under städdagen planterade jag säkert 200 scilla lökar och lika många lökar med snödroppar. Fröken Leffler tröttnade efter två lökar, hämtade cykel och tröttnade på det efter 20 meter, gungade och tröttnade på det och gick slutligen in till kompisen på området och därefter såg vi inte henne förrän vi kunde locka med söndagsmys med nötter, festis och tända ljus.