9 okt. 2008

Volvo och krisen...

Trots mammabubblan så går det inte att undgå alla information om varslen på Volvo och krisen i Västsverige. I förra veckan tittade jag en stund på Debatt med Janne Josefsson och han hade ett gäng Volvoanställda på plats och Littorin via länk från Stockholm. Det som slog mig som så underligt är de hätska ord som riktades gentemot Littorin och regeringen som om det är deras fel att detta nu hänt och inte att det till stor del är en följd av den globala nedgång i ekonomin som inträffat. Att Volvo dessutom valde bort en satsning med miljöfokus kan inte heller skyllas regeringen. Kraven på handlingskraft från regeringens sida var högljudda. Min undran visar väl på den ideologiska synen jag har men varför är det regeringens ansvar att rädda ett företag i den marknadsekonomiska värld vi lever i? Det finns organisationer som med kommunala medel skall arbeta för att diversifiera näringslivet för att ett så hårt slag inte skall drabba en region, detta med bakgrund i den varvskris vi gick igenom för bara några decennier sedan. Är det då dessa organisationer som misslyckats?? I goda tider är fordonsindustrin det regionens stolthet men i dåliga är det en nationell angelägenhet. Att kräva handlingskraft från regeringen kan jag acceptera vad gäller stöd till arbetsförmedlingen men inte för att backa upp ett enskilt företag, speciellt inte ett företag som har en utländsk ägare. Appropå det arbete som utförts i Göteborgsregionen med syfte att diversifiera vårt näringsliv är det intressant att notera att en studie som presenterades för något år sedan visat att vi idag är mer beroende av fordonsindustrin idag än vi var av varvsindustrin då det begav sig. En signal om vilken besvärlig situation som skulle uppstå om fordonsindustrin skulle hamna i kris, ett scenario som i dag är verklighet. Jag antar att det återigen är dags för ett stålbad och att en lång rad människor tyvärr kommer att drabbas, jag hoppas bara att Volvo själva kommer ta sitt ansvar för det som hänt och fokusera på hur man skall komma till rätta med problemen och komma tillbaka igen.

Inga kommentarer: