3 okt. 2008

Städa!

Tillbringat förmiddagen med damtrasa och damsugare, bläääää va det är trist. Fröken Leffler låg tack och lov happy på golvet under min geniala uppfinning med en mobil spänd mellan två pallben (istället för dom gräsligt fula babygymmen som finns..). Vi har funderat på att anlita städhjälp men kan man med gott samvete ha det när man går hemma så stor del av dagen? I ärlighetens namn så har min dotter det ganska gott när hon ligger ensam och filosoferar, hon brås kanske på sin mor där, så jag har ju massa tid då jag kan tex städa eller baka eller skriva på bloggen. Det enda är ju att det känns som att jag fastnat i hemmafruträsket... jag städar, går och handlar, plockar undan, bäddar sängen, tvättar, lagar mat (dock inte alltid) och dessutom tar jag hand om lilla Fröken Leffler. Det ända jag inte gör är att stryka, undviker själv allt som behöver strykas och vägrar stryka makens skjortor. Den tjänsten skulle han nog vilja ingick i städavtalet...

Jag tar alltså hand om hem och barn och frågan är hur det kommer att bli sen när jag jobbar igen, eller rättare sagt när vi båda jobbar igen? Fadern skall vara hemma i flera månader och då hoppas jag att han utför samma som jag men å andra sidan kommer vår dotter då troligen krypa och vara mer aktiv och då blir det ju inte lika mycket tid till annat än att hänga med henne... Tillbaka till frågan från början med städhjälp, det hade varit heeelt fantastiskt att slippa detta trista inslag men går det att försvara nu och måste vi då gå iväg hemifrån de timmar han eller hon är här?? Dessutom så är ju mammapengen något begränsad och dessutom räntorna på väg upp så ekonomin är ju inte heller helt munter just nu, iofs med avdrag för hushållsnära tjänster och de få timmar det max kan ta att städa vår bostad så är det ju inga stora summor. Kanske att man istället skall fundera på det ordentligt till nästa höst när vi båda jobbar igen, hm får nog fortsätta fundera ett tag till känner jag.

Inga kommentarer: