31 mars 2011

Ett utbrott om dagen, gör gott för magen

Jisses va ansträngande det är att vara mamma!!! Förutom alla småkonflikter så har vi de senaste dagarna haft ett megautbrott varje dag (eller natt). I måndags kom det vid läggning. Efter bokläsning brukar vi ligga bredvid tills Fröken somnar men den här kvällen höll hon på och greja, sitta upp, sjunga, tramsa, kasta sig runt osv osv. Jag sa flera gånger att det inte var någon idé att jag låg bredvid om hon ändå inte tänkte somna utan att det var bättre att jag satt utanför så kunde hon greja själv... efter ett antal tillsägelser inklusive höjd röst reste jag mig och gick därifrån och DÅ tog det hus i helvete! Hon skrek och gapade och kastade saker, jag kände mig som elakast i världen men jag satt kvar utanför hennes rum och efter en stund somnade hon själv i sin säng... I tisdags var det dags för nästa utbrott och det kom i samband med dusch... INTE DUSCHA är vanligast mantrat men ibland kan det inte hjälpas, skitig unge måste rengöras!! Ojojoj, det var det närmaste slagsmål vi har kommit och jag var nästan lika blöt som hon. När hon lugnat sig hade vi ett långt samtal och hon sa till slut förlåt. Slutligen, igår eller snarare i natt... Då kom Lilltjejen traskandes mitt i natten som hon brukar göra och jag la upp henne bredvid mig, MEN hon hade glömt nappen!! NAPPEN, mamma hämta nappen låg hon och skrek och jag svarade att det fick hon faktiskt göra själv. OJOJOJ, det var inte populärt. Det slutade med att jag bar in henne på sitt rum så fick hon skrika av sig där istället och då somnade hon och sov resten av natten i sin säng. Ibland känner jag mig som den elakaste i världen och det skär i mitt hjärta när jag hör hennes förtvivlade gråt, men jag kan inte flytta fram gränserna hela tiden för vad som är ok... förra veckan fick jag efter utbrott stopp för att hon skall skrika i sin säng tills vi hämtar in henne till oss något som hon lärde sig när hon var sjuk, så nu går hon över själv igen. Ska jag serva henne med allt eller är jag en ego-morsa som bara jagar min egen sömn? Ibland saknar jag mest av allt ett facit för vad som är rätt och vad som är fel... Tur att hon resterande tid är världens bästa, goaste och roligaste lilla tjej!!

Inga kommentarer: