22 feb. 2012

Att skapa en kultur

Ibland undrar jag om denna omhuldade och mytomspunna grupp kallad chefer/ledare allihop tillhör någon speciell sekt? Efter att epitet tryckts upp är det sanning och medlemsskapet i denna utvalda grupp är löst. Tänk alla klichéer jag hört genom åren: "Jag tror på teamets kraft", "Min roll är att lyfta dig", "jag har inget behov av att synas", "jag tar verkligen jättegärna emot alla åsikter och synpunkter på hur jag kan förbättra mitt ledarskap" osv, osv.... eller hur... ha, bara för man läst en management kurs och memorerat några one-liners blir det väl ändå inte sanning. Den reella verkligheten, den där ute, den vi lever i varje dag talar ett lite annat språk.

I fikarummet talas det ibland (ganska uppgivet) om hur man ska lyckas få chefer att utföra vissa administrativa uppgifter som ligger inom deras arbetsbeskrivning. Igår fick vara med om en situation som faktiskt gav mig en aha-upplevelse varför det är så. En stor grupp chefer och medarbetare var kallade av högre chef till möte, inför detta skulle vi, på uppdrag av våra närmaste chefer, gjort vissa förberedelser som nu skulle redovisas. Av alla chefer som satt där var det 1(!) som hade förmedlat detta vidare till sina medarbetare. Oj, många ursäkter rapades upp... missförstånd, inte läst noga osv osv. Det intressanta här är dock hur detta mottogs av den högre chefen... med en axelryckning! Nästan så personen tog på sig felet, infon kanske hade varit otydlig... I h-e heller, då hade inte heller vår stressade chef lyckats tyda det. Vad den högre chefen då förmedlade var att det är helt ok att inte utföra vissa uppgifter. Istället för att slå näven i bordet, avbryta mötet eller ta mötestiden till att alla fick göra det som skulle varit gjort så blev det någon halvdan mesyr där chefer diskuterade och medarbetarna satt tysta. Varför så tillåtande av slarv, oengagemang? Det skapar ju en kultur av att chefer är lite förmer och därför tillåts med ett fniss eller en axelryckning agera lite som dom vill... i detta fallet på bekostnad av medarbetarnas tid.

Inga kommentarer: