3 jan. 2011

God fortsättning!

Julen är över för den här gången! Underbart sköna dagar på landet med familjen. Mycket snö, mycket kyla, mycket knäck, mycket elda i kamin och alldeles för mycket julmat! Tur att det bara är jul en gång om året annars hade jag svultit halvt ihjäl och endast överlevt på sockerkickar... Årets nyhet på julbordet var Foie Gras, inköpt efter veckan i Lyon, den matchades med fikonmarmeladen som fanns med i årets julklappslåda. Julen inleddes med promenad på stranden med lilla fröken Leffler i pulka, därefter dracks det varm choklad i skogen. Därefter firade vi som vanligt hemma hos svärföräldrarna och inledde med Gin&Tonic framför Kalle Anka :) mamma och kusin J var oxå med. Var väldigt trevligt fast dom har världens tristaste julklappsutdelningstradition... Först delas alla julklappar ut i rasande tempo och sedan får alla öppna sina klappar döh, va är glädjen med att ge bort eller få saker då?????? Nöjet är ju att få se alla öppna presenterna man noga valt ut och dessutom få se vad de får av andra och dessutom själv kunna tacka ordentligt efter varje paket man själv öppnar!! Jularna jag minns tog julklappsutdelningen halva kvällen, varje present delades ut var för sig och alla var med och tittade när den öppnades, underbart!! Julklappsutdelningen är en viktig del av julen, varför då inte låta den ta plats? Jag fattar inte, men jag förstår varför dom inte tycker det är så speciellt med julklappar över huvud taget, det är ju faktist ganska poänglöst att slänga ut dom sådär... Jag vet inte riktigt vad någon fick och jag vet inte om de var glada över sina presenter heller. Usch, det var inte kul! Fröken Leffler fick jättefina presenter och var lycklig att det äntligen var julafton, dock ville hon inte sova så istället för en mysig avslutning så blev det att stå i hallen en bra stund och vänta på taxi, vi fick avsluta med ett glas vin framför kaminen hemma istället!
Resten av mellandagarna bara försvann i ett töcken av bokläsning, korta promenader, kompisbesök, grillning och lite annat. Jättesköna dagar! Fröken Leffler och jag var även på badhuset en dag och invigde hennes nya badbyxor, det var jätteroligt, barnpoolen var ombyggd och utbyggd och hade massor med roliga små rutschkanor och djur som man kunde rida på och som sprutade vatten.
Nyårsafton firades inne i stan, lilltjejen fick vara hemma hos farmor och farfar och som hon gladdes över det, i flera dagar var det hennes första mening när hon vaknade på morgonen: "på fredag ska jag sova hos farmor och farfar" helt överlycklig!! Vi passade då på att äta nyårslunch på Park, mycket trevligt och sedan en trevlig fest hos vännerna. Dagen efter frukost på Evas Paley, fy vilken skit!! Svindyrt för ingenting, 28 kr för en kopp BRYGGkaffe! Riktigt dåligt, dit går jag aldrig igen!
Nu är det nytt år och ingen lust att jobba! Tur att det är kortvecka!

Inga kommentarer: