27 mars 2012

Våffeldag med mycket mer!

Japp, då var våren formellt invigd i förorten! I fredags var det dags för den första ute-After worken med grannarna, vi satt alla och sträckte oss efter en något trött och sackande sol, njöt en öl och de smulor till snacks som fanns kvar när alla barn hade frossat klart... Hade bjudit in kompisens make och son på AW och middag eftersom hon var iväg på tjänsteresa men som en bonus dök även hon upp lagom till att
glödbädden var klar och köttet förberett.

I lördags klarade sig solen aldrig igenom dimsjoken ute hos oss så vi fick nöja oss med 5 grader och mjölkig omgivning, besökte kompisar med nyfödd och fick då (förutom korv) uppleva hur solen kan stråla inåt land. Dock var det denna dag dags för ev av vårens stora begivenheter: studsmattemontering! Efter att den kommit på plats har det nog studsats konstant alla dygnets ljusa timmar :) Vi fick ropa in Fröken Leffler upprepade gånger och hann med nöd näppe klart innan avfärd mot syster/moster och födelsedagskalas. Där var lyckan fullständig för där blev hon serverad både tårta och GODIS!!

Sedan kom då äntligen helgens mest efterlängtade dag: våffeldagen! Samling planerad ute på gården kl. 15 med våffeljärn, smet och önskade tillbehör, ström, bord och stolar skulle våra toppen-fixar-grannar få på plats. Solen strålade ner och efter snabb frukost försvann Fröken Leffler ut mot studsmattan och sen såg vi bara henne korta stunder :) Från att ha vägrat hoppa med andra än kompisen G så vågar hon nu vara med flera av dom andra barnen, sakta men säkert börjar hon oxå bli en i gänget, och oj så nöjd hon är över detta. Själva fick vi utebordet på plats och jag passade på att klippa ner alla rosenbuskar, för tidigt jag vet (inga musöron på björkarna ännu) men för mig kvittar det om dom aldrig lyckas komma igen för dom var inte så fina. Noterade att pionerna redan börjat sticka upp i jorden! Efter att ha fått fröken Leffler att grunda med korv och bröd, lycklig make fick återigen användning för sin nya weber, så var det då dags för våfflor på gården. Kl. 15 var vi på plats och sen stektes det våfflor så att doftade över hela området, järnen stod på en lång rad och framför Margarethe skålar i alla färger :) trots korv orkade Fröken Leffler äta nästa tre våfflor. Sedan satt vi och njöt i solen och fick även uppleva en annan av vårens stora begivenheter: avtäckning av Esmeralda! Att dagen därefter avslutades med att maken återigen fick tända grillen och testa att grilla hel kyckling efter ett Jamie Oliver recept gjorde dagen i det närmaste fulländad :) det blev faktiskt den godaste kyckling jag någonsin ätit. Fröken Leffler åt så magen stod åt alla hörn och jag undrar om hon någonsin somnat så fort??

Idag, tisdag, skall jag göra något jag aldrig gjort förut! Som en uppföljning av mina coachsamtal skall jag testa meditation på Hjärtjuvel här i stan. En prova-på gång för att känna efter om det kan vara något för mig. Hmm, känns lite flumigt men något måste jag nog göra för att komma tillbaka lite mer. Får tack och lov med mig min syster på detta, så jag kan inte backa ur när jag väl kommit hem och ser köttfärssåsen stå och puttra på spisen...

Inga kommentarer: