29 sep. 2008

Identitetsidentifiering...

För 10 veckor sedan förändrades, eller snarare kompletterades, min identitet, från att vara tjej, kompis, fru, kollega osv så blev jag även mamma. Hur andra ser och reagerar på en gör klart att många av de andra identiteterna nu är marginaliserade. Att vara mamma gör att andra ser på en med nya ögon. Helt plötsligt så är man mer vuxen och på något sätt mer kompetent (på att vara vårdande märk väl). Det är som att man helt plötsligt skall bli mer intresserad av att baka, städa, sy och annat jox bara för att man klarade av att klämma fram en unge. Det var för min del ingen större prestation... Jo visst jag klarade av det men det ser ju naturen till per automatik, med god hjälp av dessa fantastiska barnmorskor som är på en som iglar när man bara vill vila lite. Nej, jag är inte mer vårdande och intresserad av att bygga bo nu än innan, jag har fortfarande kvar alla identiteter och försöker vårda dom så gott det går. Fast när Fröken Leffler gnyr så vill jag, just då, såklart vara bara mamma...

Inga kommentarer: